Základní specifika a rizika obchodu s Čínou

Čínský trh je bezesporu trhem velice atraktivním. Nabízí velké množství příležitostí, ale na druhou stranu je nutné počítat s řadou specifik a z nich vyplývajících rizik. Na úspěšnost obchodu s čínskými partnery má vliv řada rozličných prvků, a právě faktor čínských specifik, jejich správného pochopení a zapracování do obchodní strategie, může být tím, co rozhodne o úspěchu nebo neúspěchu vašeho snažení.

Na co se tedy musíte připravit, pokud uvažujete o obchodu s Čínou?

Není třeba připomínat, že je zapotřebí věnovat dostatek času pečlivé přípravě. Základní rada zní: poznejte svého partnera, jeho obchodní historii, požadujte reference od jeho klientů. Dále je nutné, abyste po celou dobu dojednávání a realizace obchodního vztahu měli kontrolu nad tím, co se v rámci tohoto vztahu děje. Známým faktem je, že pro většinu Číňanů je problematické říkat nepříjemnou pravdu přímo do očí, a to jak ve společenském, tak i obchodním styku. Budete se proto muset naučit číst mezi řádky a pozorovat náznaky, v případě jakýchkoliv pochybností se tak nenechte ukolébat ujišťováním, že vše je v pořádku. Požadujte nezvratné důkazy, dohlížejte na kvalitu produkce, pokud možno osobně. Kontrola je zde klíčovým prvkem úspěchu.

Potřebujete dodržet termíny? Počítejte s tím, že v Číně vše trvá o cosi déle. Nezapomeňte, že během velkých svátků se vše zastaví a nic nefunguje tak, jak má, a že tyto svátky se řídí lunárním kalendářem, proto jsou každý rok v jiném termínu. Obrňte se tedy trpělivostí. Představy o tom, co je v rámci spolupráce nezbytné dodržet a co je možné opominout, se často diametrálně liší. Trvejte na vaší vizi, pečlivě se věnujte detailům. Bude vás to stát více času, ale vyhnete se nepříjemnému překvapení.

V neposlední řadě zvažte skutečnost, že pokud myslíte spolupráci s čínskou firmou vážně, pravděpodobně se nevyhnete opakovaným cestám do Číny. Obchod, který se podaří úspěšně zrealizovat pouze prostřednictvím e-mailů, faxů a telefonátů, je naprostou výjimkou. V lepším případě se komunikaci nepodaří vůbec navázat, v horším skončí poté, co jste do projektu investovali čas a možná i nemalé finanční prostředky.

Jak tedy v Číně uspět? Buďte po celou dobu ostražití a bdělí, věnujte se detailům a kontrolujte i zdánlivé maličkosti. Výsledek Vás nakonec přesvědčí o tom, že to stálo za námahu.

Chcete-li začít obchodovat s Čínou, kontaktujte nás. Máme zkušenosti a známe specifika i průběh obchodu s čínskými firmami.


Zvažujete import z Číny? Napište nám Váš záměr a dotazy.

 

//]]>