Zkušenosti, které se vám na veletrhu v Číně budou hodit

Cesta na jakýkoliv veletrh vyžaduje pečlivou přípravu. Chystáte-li se na veletrh do Číny, platí to dvojnásob. V tomto článku si řekneme,
na co nezapomenout.

V prvé řadě si ve vztahu ke konkrétnímu veletrhu položte následující otázky:

  • Je tento veletrh v Číně silně zacílený na předmět mého podnikání?
  • Opravdu se potřebuji osobně setkat s těmi, kteří budou na veletrhu?
  • Je tento veletrh dostatečně renomovaný a internacionalizovaný, aby na něm vystavovaly renomované a dostatečně kvalifikované firmy?

Pokud zní odpověď na všechny otázky „ano“, pak jste vybrali správně a návštěvou veletrhu můžete jen získat.

Jak shromáždit informace o veletrhu, který chcete navštívit

Pokud budete hledat informace o konkrétním veletrhu, bude (vedle pečlivého prostudování oficiálních stránek veletrhu) nejlepší poslat
dotaz přímo organizátorům. Pokud se náhodou nezajímáte o menší, vysoce specializovaný veletrh, vždy najdete bezproblémovou podporu v
anglickém jazyce, kde vám ochotně poradí.

Ptejte se, kdo tam vystavuje a chtějte konkrétní a přesné informace o tom, jaké skupiny z dodavatelsko-odběratelského řetězce se veletrhu
účastní. Pokud se veletrh pořádá již tradičně, najdete i celou řadu veřejně dostupných informací v obchodních časopisech a na
specializovaných internetových stránkách.

Veletrh začíná už doma

Pokud jste na nějakém veletrhu v Číně už byli, dokážete si asi představit, jak velký může být. Pokud jste se veletrhu v Číně ještě
neúčastnili, připravte se na to, že budete ohromeni. Najdete tam stovky vystavovatelů rozprostřených v obrovských halách a často v
několika poschodích. A co víc, všichni budou dělat maximum pro to, aby upoutali vaši pozornost.

Ještě než se sbalíte a vyrazíte na letiště, ujasněte si, co od veletrhu očekáváte. Jedete se jen podívat a seznámit se s novými trendy,
případně hledat inspiraci pro své další podnikání? Nebo máte jasnou představu o konkrétním produktu a chcete rovnou najít toho nejlepšího dodavatele?

V prvním případě je dobré určit si priority. Na veletrzích může být k dispozici nepřeberná řada výrobků, měli byste dopředu vědět, o co
konkrétně jevíte zájem a soustředit se na příslušný okruh vystavovatelů.

Pokud platí druhá varianta, prostudujte si dopředu seznam přihlášených vystavovatelů (zpravidla bývá k dispozici online) a vytipujte
potenciálně zajímavé dodavatele. Je možné s předstihem je oslovit, vyžádat si nabídku a zahájit komunikaci o ní, na veletrhu pak bude na
co navazovat.

Naplánujte si denní rozvrh cesty dopředu – s vhodnými firmami se domluvte na možnosti navštívit továrnu, hodně vystavovatelů bude ochotných vyzvednout vás na hotelu, dovézt do firmy a po prohlídce opět odvézt zpět. Nechte si rovněž časovou rezervu,
může se stát, že nečekaně narazíte na firmu, která se jeví velmi dobře a byla by škoda nenavštívit ji, protože už nemáte čas.

Dopředu se seznamte s plánem výstaviště a zjistěte si, v kterých pavilonech se nacházejí vystavovatelé, které určitě chcete navštívit.
Některá výstaviště jsou poměrně rozlehlá a dobrá logistika vám ušetří hodně energie.

Cestujte nalehko, na veletrhu dostanete desítky katalogů, často též vzorky apod., a pokud nechcete platit za nadváhu v letadle, musíte
mít dostatečnou kapacitu ve svém hlavním zavazadle.

Na veletrhu

Na veletrh samotný vyrážejte s malým zavazadlem s kolečky (např. malý příruční kufr), po celodenním shromažďování katalogů a materiálů
budete rádi, že je nemusíte vláčet na vlastních ramenou.

Buďte koncentrovaní. Časový posun a s ním spjatá únava, jiné klima a celková atmosféra, davy lidí, to vše může být poměrně vyčerpávající, může se tak stát, že zapomenete na něco důležitého.

Svůj pobyt na veletrhu systematicky dokumentujte. Pravděpodobně navštívíte 30 a více vystavovatelů, kteří vás více či méně zaujmou.
Prostředí na veletrhu je velmi hlučné, je zde plno rušivých prvků. Je velmi těžké zapamatovat si, kdo je kdo a jaký dojem na vás udělal.
Pamatujte tedy na to, že návštěva veletrhu je především akcí, která má za úkol shromažďovat informace a podle toho přizpůsobte své
konání. Mějte blok, do kterého si budete dělat zápisky, které si pak spárujete s vizitkami, katalogy a fotografiemi. Zaznamenávejte si do
něj poznámky včetně detailů z jednání a různá poznávací znamení lidí, s nimiž jednáte kvůli pozdější snazší identifikaci (pozn.: v Číně
je maximálně nezdvořilé dělat si poznámky přímo na vizitky). Nečekejte přitom s poznámkami o prvních dojmech až na polední přestávku nebo na večer. První dojmy jsou velmi důležité.

S dodavateli si pořizujte společné fotografie (tak, aby vždy bylo vidět logo či název příslušné firmy), sešívačkou připevněte vizitky k
příslušnému katalogu a na stránku bloku s poznámkami. Po návratu při navázání kontaktu zašlete fotku dodavateli, aby si Vás měl kam zařadit.

Užitečné bude rovněž zavádět rozhovory s ostatními návštěvníky stánku vystavovatele. Poslouchejte jejich dotazy. Mohou to být zkušení
lidé, někdy dokonce stávající zákazníci vystavovatele. Mohou vám poskytnout informace, které vám vystavovatel sdělit nechce, případně
jiné zajímavé postřehy.

Před branami veletrhu může být rovněž hodně lidí, kteří Vám budou nabízet katalogy a vizitky. Důvodů, proč takové firmy nevystavují
uvnitř, může být samozřejmě víc, ale dost často je to proto, že jde o malé, nezavedené firmy, příp. firmy, pro které je účast na veletrhu
příliš drahá. Mějte to na paměti.

Jak mít realistická očekávání

Je potřeba si uvědomit, že veletrh je především marketing – lesk, pozlátko a humbuk. Obrovské sumy peněz se utrácejí na přípravu této
velkolepé show. Přípravy zaberou mnoho měsíců. Myslete na to, že přísliby, které od vystavovatelů získáte, můžou být ve výsledku poměrně
vzdálené tomu, co opravdu udělají nebo mohou udělat.
Na veletrhu v Číně můžete s výhodou domlouvat kontrakty na hotové zboží, zejména pokud přijedete připraveni. Můžete získat speciální
výhody, jako jsou veletržní slevy, anebo třeba výhodné termíny díky osobnímu jednání s dobře naladěným obchodníkem.
Na druhé straně, pokud chcete v Číně vyrábět nebo nakupovat složitější výrobky na zakázku, je jednání na veletrhu pouze prvním krokem na
cestě ke konečnému cíli, místem, kde objevíte své možnosti a naleznete potenciál do budoucnosti.


Zvažujete import z Číny? Napište nám Váš záměr a dotazy.

 

//]]>